Rabu, 04 November 2015

Ulasan Dimulakan Oleh Kesusasteraan saintifik mengenai Terapi Tenaga

Ulasan Dimulakan Oleh Kesusasteraan saintifik mengenai Terapi Tenaga

Ubat tenaga atau penyembuhan tenaga adalah satu cabang perubatan alternatif yang memegang bahawa penyembuhan boleh dipindahkan kepada orang yang mencari bantuan menggunakan kaedah yang berbeza, seperti jarak, hands-on dan tangan-off. Terapi tenaga adalah sebahagian besarnya tidak mengambil kira mazhab.

Oleh itu, pengamal tidak memerlukan kepercayaan agama individu untuk memulakan penawar. Walau bagaimanapun, ulasan awal dimulakan oleh kesusasteraan saintifik disyorkan penyelidikan lanjut mengenai terapi tenaga. Asas rawatan telah mengkritik dan hasil kajian dan ulasan menyokong amalan yang dikritik kerana mempunyai kelemahan metodologi.

Menurut kajian terbaru, terapi tenaga dianggap yang terbaik untuk menawarkan keselesaan. Paling teruk, terapi yang mengambil wang dari rakyat bergelut dengan keadaan perubatan yang serius; pesakit yang memerlukan perubatan konvensional segera.

· Komentar

Sejarah menyediakan rekod pengamal yang mendakwa kerja-kerja terapi tenaga dengan membantu orang sembuh, sama seperti konsep elektrik dan kemagnetan terus memberi inspirasi kepada Zaman Baru Penulis pergerakan. Hari ini, beribu-ribu peranti yang digunakan untuk memudahkan penyembuhan, seperti tenaga diduga dan dipenuhi.

Walau bagaimanapun, beberapa peranti yang digunakan telah diharamkan, ramai yang dianggap berbahaya atau menyalahi undang-undang. Oleh itu, mereka dipasarkan dengan dakwaan tidak terbukti atau palsu. Tambahan pula, pelbagai komentar berhati-hati terhadap terjejas 'pemikiran kritis', yang boleh membawa kepada penglibatan dalam pemujaan tanpa sedar sedar. Dalam keadaan itu, campur tangan profesional sokongan psikologi adalah disyorkan untuk mengelakkan masalah kesihatan mental dan membuat pemulihan pasti.

· Penyembuhan Distant

Satu kajian ke atas 23 kes penyembuhan jauh yang dilakukan pada tahun 2000 tidak memberikan kesimpulan yang muktamad, akibat daripada kelemahan metodologi kebanyakan kajian. Kajian ini mendedahkan bahawa walaupun penyokong perubatan tenaga menunjukkan kaedah yang berkesan dalam rawatan kanser, bukti-bukti yang bercanggah. Tambahan pula, batasan metodologi menghalang kesimpulan yang pasti.

Kajian dicari untuk menggalakkan penyembuhan jarak sebagai terapi sokongan, berbanding dengan alternatif kepada terapi kontemporari. Malah, kajian yang lebih terkini telah berpindah beban bukti "penyembuhan yang jauh yang lebih daripada placebo" kepada "penyembuhan jarak menjana kesan buruk".

· Penyembuhan Hubungi

Hasil keputusan yang positif yang diterbitkan pada tahun 1995 mencadangkan konsep terapi tenaga ke dalam program penjagaan kesihatan. Walau bagaimanapun, pada tahun 2001, percubaan klinikal rawak dilakukan ke atas 120 pesakit yang menderita dengan kesakitan kronik diberikan kepada "pengamal perubatan simulasi" tidak dapat bukti keberkesanan muka-ke-muka atau penyembuhan jarak jauh.

Tambahan pula, kajian semula sistematik pada terapi sentuhan diterbitkan pada tahun 2008 menyimpulkan ulasan mempunyai kelemahan utama, termasuk beberapa kajian dan data yang tidak mencukupi. Oleh itu, kerana kekurangan data, kejayaan terapi sentuhan tidak boleh ditentukan dengan pasti.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar