Rabu, 04 November 2015

Lima Organ dan Lima Elemen - Menurut Perubatan Tradisional Cina

Lima Organ dan Lima Elemen - Menurut Perubatan Tradisional Cina

Kajian metafizik saya dan penyelidikan sejak beberapa tahun lalu termasuk kaedah penyembuhan alternatif salah satunya adalah Perubatan Tradisional Cina. Perubatan Tradisional Cina umumnya berdasarkan Five Elements. Saya belajar dengan Guru Cina dari Beijing pada masa itu dan menamatkan program pensijilan dalam terapi Acupressure. Saya lebih suka akutekanan akupunktur kerana saya tidak dapat melihat diri saya melekat jarum ke dalam orang-orang! Paradoks adalah bahawa saya dengan senang hati akan menerima rawatan akupunktur dari akupunktur profesional bila-bila masa jika saya memerlukan rawatan untuk apa-apa. Saya masih ingat apabila lama sebelum saya belajar sendiri, saya mempunyai apa-apa sakit belakang saya hampir tidak dapat berdiri tegak tetapi saya berjaya mengheret diri saya kepada Acupuncturist Cina berhampiran Zurich, yang dengan satu sesi menyembuhkanku sepenuhnya. Saya benar-benar merangkak dua kali ganda dalam kesakitan ke dalam amalan, dan saya berjalan keluar sejam kemudian lurus, sakit percuma dan penuh tenaga. Beberapa tahun sebelum itu saya sedang dalam perjalanan melalui China dan saya perlu rawatan untuk sakit belakang yang teruk dan ada juga saya telah sembuh sepenuhnya dengan satu sesi akupunktur. Jadi saya percaya dalam akupunktur dan rawatan akutekanan atas sebarang ubat untuk menghilangkan kesakitan fizikal.

Saya juga melengkapkan pensijilan urut Tuina. Saya mendapati kaedah urut Tuina menarik kerana anda menggunakan siku anda, saya jenis suka bahawa berbanding dengan menggunakan jari dan tangan saya! Jika anda tidak pernah mempunyai urutan Tuina anda perlu cuba, ia benar-benar berkesan untuk menghilangkan sakit omelan dalam di kawasan belakang dan bahu anda! Lebih cekap daripada jari dan urut tangan atau juga sebuah mesin bergetar sejuk! Tukang urut menggunakan mesin urut tidak ada dalam senarai kegemaran saya orang. Ia terlalu sejuk dan bersifat peribadi.

Menariknya apabila saya bercerai suami pertama saya, sakit belakang saya hilang tetapi kembali walaupun tidak kuat seperti dahulu. Apabila saya berpaling saya pada dunia perniagaan beberapa tahun kemudian, bagaimanapun, sakit belakang mimpi buruk saya hilang untuk selama-lamanya. Bagi saya ini membuktikan bahawa banyak daripada kesakitan yang kita menderita disebabkan oleh emosi unexpressed kami tersembunyi kerengsaan, gangguan, kemarahan, kemarahan dan kekecewaan.

Bagi saya Perubatan Tradisional Cina adalah logik dan membuat banyak akal. Hari ini, malah di Switzerland, pegawai-pegawai Swiss yang tidak begitu mudah untuk meyakinkan apa-apa yang baru kepada mereka, rawatan akupunktur diterima dan dibayar oleh insurans kebangsaan umum.

Berikut adalah gambaran umum bagaimana ia berfungsi mengikut pengajaran Cina. Segala-galanya dalam dunia kita berlaku kerana interaksi antara lima unsur api, bumi, logam, air, dan kayu. Kelima-lima elemen mempunyai hubungan dengan lima rasa yang kita ada, masin, pahit, asam, pedas dan manis. Air adalah dihubungkan dengan garam, membakar pahit, kayu asid, logam untuk pedas, dan bumi untuk manis.

Lima unsur juga mempunyai hubungan dengan organ-organ di dalam tubuh manusia. Wood sepadan dengan hati, yang melepaskan apa sahaja adalah tidak berguna kepada badan. Fire sepadan dengan hati, iaitu matahari dalam tubuh manusia dan menjadi panas seluruh badan. Bumi sepadan dengan limpa dalam tubuh manusia, yang membantu pencernaan, mengangkut khasiat dan menyuburkan semua organ-organ dalaman anggota badan dan tulang. Limpa juga sumber untuk Qi dan darah dalam tubuh badan manusia. Metal adalah sejuk dan paru-paru yang membantu tubuh untuk kekal sejuk. Air sepadan dengan buah pinggang, yang sisa pembuangan dan juga menyimpan intipati tubuh manusia.

Baka Five Elements, menyokong dan menghalang satu sama lain. Wood menahan bumi. Bumi menahan air. Air itu mencegah kebakaran. Kebakaran itu mencegah logam. Metal menahan kayu. Tidak boleh ada sokongan bersama tanpa kekangan bersama untuk mengimbangi lima elemen. Tanpa bersama apa-apa sokongan di dunia akan menjadi ayah atau berkembang. Tanpa kekangan bersama, segala-galanya akan berkembang daripada bahagian, memusnahkan kira-kira. Teori untuk perubatan Cina adalah korelasi ini di kalangan organ-organ dalaman badan manusia kerana ia berkaitan dengan satu sama lain dalam mengikut dengan teori lima elemen dalam alam semula jadi. Organ boleh menyokong dan menyuburkan satu sama lain untuk menyimpan satu dalam kesihatan yang baik, tetapi apabila salah satu organ tidak seimbang, dalam masa, ia melemparkan semua organ-organ yang lain juga tidak seimbang menyebabkan mundur mudah, penyakit. Terlalu banyak haba atau api di dalam badan boleh menyebabkan keradangan. Sebaliknya kelembapan atau air yang terlalu banyak boleh menyebabkan rasa berat dan kelesuan. Secara umumnya, perubatan tradisional Cina berkait rapat dengan teori Lima Elemen apabila mendiagnosis keadaan perubatan dan menetapkan rawatan dan ubat-ubatan.

Tubuh manusia adalah suatu alam kecil kepada dirinya dan seperti semua yang lain dalam segala alam ini di dalam badan kita bekerja mengikut undang-undang universal, yang menyimpan segala-galanya seimbang bagi mengekalkan kesihatan yang baik. Dalam perubatan Cina lima organ dihubungkan dengan emosi kita juga. Hati adalah berkaitan dengan emosi marah, jika seseorang itu dalam tabiat perasaan marah terlalu kerap ini boleh menjejaskan fungsi hati. Pemikiran yang berlebihan menyakitkan limpa, sedih menyakitkan paru-paru, takut sakit buah pinggang, terlalu banyak kebahagiaan akan menyakiti hati! Untuk memastikan perkara-perkara dalam kira-kira, emosi kesedihan menahan marah, takut akan mengatasi kebahagiaan, kemarahan menyekat pemikiran, kebahagiaan wujud bimbang dan pemikiran wujud lebih ketakutan. Dalam erti kata lain, prinsip sekatan bersama antara Lima Elemen juga boleh digunakan untuk merawat gangguan mental.

A propos, kira-kira terlalu banyak kebahagiaan akan menyakiti hati. Seperti yang saya telah menaip ayat ini buat masa ini ia dibawa kepada saya sesuatu fikiran yang saya hampir dilupakan kira-kira yang mungkin menjelaskan ini. Sebagai kanak-kanak apabila kami bermain dan menjadi terlalu cepat marah dan hysterically kuat, yang ditanam dengan segera akan datang untuk mengganggu kita perkataan: Jika anda tidak berhenti dan bertenang sekarang seseorang akan tercedera dan seseorang terikat untuk menangis! '

Perubatan tradisional Cina kepercayaan adalah bahawa manusia adalah merupakan sebahagian daripada alam semesta, bukan sahaja alam semesta yang kecil, tetapi juga satu unit lengkap dengan organ-organ penting dalaman yang sesuai dengan empat musim dan lima rasa alam semula jadi. Teori ini menyatukan tubuh manusia dan alam semula jadi dan mencerminkan dinamik antara tubuh manusia dan alam semesta. Man yang mikro dengan kosmos makro.

Terdapat begitu banyak kepada kebijaksanaan purba dan saya seorang yang amat gembira bahawa semua maklumat ini kini boleh didapati kepada orang ramai. Ada banyak penderitaan pada setiap peringkat daripada kejahilan mendalam di dalam pelbagai cara seseorang boleh melihat kehidupan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar