Rabu, 04 November 2015

MRSA Jangkitan

MRSA Jangkitan

Anda sedang menonton berita di TV beberapa hari yang lalu dan anda mendengar tentang seorang wanita yang pergi ke hospital untuk pembedahan rutin dan menjadi dijangkiti dengan daging makan bakteria semasa dia berada di hospital. Bagaimana itu boleh berlaku, hospital adalah tempat yang paling steril di dunia. Betul? Tidak tepat, berfikir tentang itu selama satu minit. Anda mempunyai bangunan dengan sejumlah besar bilik bersebelahan dengan satu perumahan lagi dengan jumlah yang sama mereka yang sakit.

Peluang untuk pencemaran silang setiap jam setiap hari adalah sangat tinggi. Seorang jururawat atau doktor cuai untuk membasuh tangan mereka antara pendedahan pesakit, mereka menyentuh pesakit yang akan datang atau merangka invasif dan pencemaran silang telah berlaku.

Apakah MRSA? Methicillin tahan Staphylococcus aureus (jangkitan MRSA) tahan antibiotik dan boleh membawa kepada beberapa penyakit yang benar-benar buruk seperti makan daging pneumonia. Terdapat dua klasifikasi jangkitan MRSA, hospital diperolehi (HA) dan masyarakat yang diperolehi (CA). CA-MRSA adalah mudah untuk mengambil di tempat-tempat seperti sekolah, kelab kesihatan dan gimnasium di mana peralatan orang berkongsi dan mencuci tangan jarang diamalkan.

Jika CA-MRSA tidak datang dalam hubungan dengan potongan terbuka atau berehat di kulit, ia biasanya keputusan dalam bengkak jangkitan kulit yang kecil menyakitkan. Kerana ia biasanya menyebabkan jangkitan permukaan, ia adalah mudah untuk mencapai dan merawat.

HA-MRSA, di sisi lain, menjangkiti mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah seperti pesakit hospital dan penduduk rumah penjagaan. Kemudahan ini pada asasnya bersih dan sihat. Masalah timbul apabila bekerja terlalu keras dan kakitangan penat tidak sentiasa mengikuti prosedur asas kebersihan seperti mencuci tangan mereka antara lawatan pesakit menyebabkan kemungkinan pencemaran silang. Jika HA-MRSA memasuki badan melalui luka atau merangka perubatan invasif seperti IV atau kateter ia boleh menyerang organ-organ dalaman. Keputusan boleh menjadi bencana, selalunya membawa kepada kematian.

Jika itu tidak cukup untuk menakutkan anda membisu, ada lagi. Ini pepijat super bakteria telah membina ketahanan terhadap antibiotik. Bagaimana mereka berbuat demikian? Antibiotik telah mencari jalan mereka ke dalam badan kita melalui makanan yang kita telah makan dan oleh antibiotik kita diberikan untuk setiap sedikit ketidakselesaan kita rasa. Hasilnya ialah badan kita telah membina imuniti kepada antibiotik menjadikan mereka sebahagiannya dan kadang-kadang sama sekali tidak berkesan.

Jadi apa jawapan kepada keadaan ini serius? Jika anda merancang tinggal di hospital atau jika anda mempunyai orang yang dikasihi yang tinggal di rumah penjagaan, ia hanya masuk akal yang baik untuk menguatkan sistem imun anda. Satu cara yang baik untuk berbuat demikian adalah dengan mengambil makanan tambahan dipanggil Ekstrak Daun Zaitun. Pokok zaitun telah wujud selama beribu-ribu tahun, tamadun purba memanggilnya pohon kehidupan.

Apabila Persatuan Amerika Mikrobiologi diuji mereka mendapati ia berkesan dalam membunuh lebih 50 bakteria paling berbahaya, kulat, protozoa dan itu. Ekstrak Dedaun Zaitun membantu untuk menguatkan sistem imun badan dengan merangsang pengeluaran sel-sel yang memakan dan memusnahkan bahan asing.

Berikut adalah idea anda mungkin mahu pertimbangkan. Daripada menunggu untuk lawatan hospital untuk memulakan penggunaan Ekstrak Dedaun Zaitun anda, mengapa tidak bermula mengambilnya secara teratur dan menjaga sistem imun anda diperkemaskan dan tajam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar