Rabu, 04 November 2015

Kesan Late Night Tech Light pada Kesihatan Anda

Kesan Late Night Tech Light pada Kesihatan Anda

Adakah kamu tahu? TV, komputer dan telefon bimbit semua mempunyai potensi yang kuat untuk mempengaruhi tingkah laku. Penyelidik Harvard mendapati bahawa cahaya yang diperkaya biru menyekat melatonin, hormon tidur mengawal kita, lebih teruk yang lain-lain sumber cahaya waktu malam. Kita semua perlu tahu apa yang boleh kita lakukan untuk memastikan bahawa kitaran tidur semula jadi kita terganggu sedikit mungkin. Terdapat pilihan untuk kita semua.

Universiti Northwestern dikaji irama circadian dan corak tidur. Mereka mendapati bahawa biru pendedahan diperkaya cahaya lewat petang dikaitkan dengan peningkatan dalam kelaparan.

Soalan: Apakah cahaya diperkaya biru? Mengapa ia penting untuk mengetahui tentang perkara ini?

Corak tidur, kerana kita manusia berkembang di planet ini, yang digunakan untuk berhubung dengan alam semula jadi. Kami bergantung kepada cahaya semula jadi dan kegelapan petunjuk bangun / tidur kami.

Cahaya biru, yang merupakan sebahagian daripada spektrum cahaya yang amat boleh dilihat pada siang hari, ditafsirkan oleh otak dan tubuh kita sebagai petunjuk untuk bangun! Cahaya sama biru (hanya lebih kuat, kerana ia diperkaya) adalah apa yang skrin dalam TV kita, komputer dan telefon bimbit memancarkan.

Saintis telah mendapati bahawa pengeluaran semula jadi hormon melatonin, hormon peraturan tidur kita, adalah yang paling terjejas oleh cahaya diperkaya biru. Pendedahan kepada cahaya diperkaya biru juga menggalakkan kita untuk makan lewat malam, sebelum tidur.

Sekarang bahawa anda memahami tentang cahaya yang diperkaya biru, anda boleh bertanya, Apa yang boleh saya lakukan?

Ia bagus untuk mengetahui bahawa anda mempunyai beberapa pilihan. Ini termasuk:

* Mengelakkan penggunaan TV, komputer atau telefon bimbit 2 jam sebelum tidur.
* Menggunakan lampu merah samar-samar untuk lampu malam, kerana mereka telah didapati mempunyai kuasa-kurangnya apabila ia datang untuk beralih irama circadian. Lampu merah malap tidak mempunyai sebarang kaitan dengan kenaikan lapar, jadi penyelidik mendapati.
* Jika anda benar-benar perlu untuk memeriksa e-mel anda sebelum tidur, cuba memakai cermin mata biru cahaya menyekat. Mereka menawarkan pengeluaran yang serius untuk irama tidur semula jadi anda.
* Membeli penapis biru-menyekat untuk setiap peranti elektronik anda dan menggunakannya agama.

Kajian baru-baru ini kepada kami, bagaimana perlu dan penting ialah tidur. Kita perlu mempunyai cukup setiap malam. Jumlah yang cukup tidur setiap malam menyediakan:

* Memori yang lebih baik untuk segala-galanya dan ini adalah penting terutamanya jika anda sedang belajar sesuatu yang baru di tempat kerja atau di sekolah
* Keradangan kurang dalam badan anda
* Lebih kreativiti
* Keletihan siang hari kurang dan lebih stamina
* Tumpuan yang lebih baik dan perhatian, benar untuk pelajar muda
* Kestabilan untuk metabolisme anda
* Tahap tekanan yang lebih rendah yang mengawal tekanan darah dan kolesterol
* Kemalangan kereta yang lebih sedikit
* Kurang kemurungan
* Kualiti keseluruhan hidup yang lebih baik untuk anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar