Rabu, 04 November 2015

Aspek emosi Sakit

Aspek emosi Sakit

Ini adalah bahagian kedua dari tiga siri rencana mengenai menggunakan EFT menoreh untuk bekerja dengan kesakitan fizikal, yang ditulis sebagai satu cara untuk menjelaskan EFT (Teknik Kebebasan Emosi atau Tapping) kepada khalayak yang kiropraktik. Seperti yang kita melihat kepada mencari jalan untuk menangani masalah-masalah wabak dan kos yang berkaitan dengan sakit kronik, integrasi teknik minda-badan seperti EFT menyediakan satu pendekatan yang boleh membantu kami dengan menyediakan selamat teknik bantu diri yang boleh digunakan oleh individu untuk mengurangkan kesakitan dan penderitaan.

Dalam artikel pertama saya menawarkan beberapa latar belakang kedua-dua teknik itu sendiri dan kepentingan memahami bagaimana tekanan impak yang disebabkan oleh emosi negatif boleh menjadi apabila bekerja dengan pesakit untuk menyelesaikan kesakitan dan menyembuhkan tubuh mereka. Saya juga diringkaskan yang paling biasa digunakan titik meridian akhir, atau acupoints, yang dirangsang apabila melakukan prosedur menoreh ini. Sekarang, saya mahu meneroka cara-cara di mana aspek-aspek emosi sakit boleh terdedah dan diterokai untuk mengurangkan gejala fizikal pesakit menggunakan EFT.

Pertama, ia adalah penting bahawa saya menyebut bahawa kebanyakan berkesan menggunakan teknik EFT ini, latihan yang betul perlu dicapai. Tahap awal kecekapan boleh dicapai dalam latihan selama dua hari. Pembelajaran pelbagai teknik untuk digunakan dengan pesakit menawarkan pelbagai alat untuk digunakan bergantung kepada pesakit dan isu ditangani.

Itu yang berkata, hubungan yang sihat sepatutnya telahpun ditubuhkan dengan pesakit untuk membolehkan satu "Perbincangan jambatan" yang mempamerkan pemahaman bahawa pesakit menerima sambungan minda-badan sebagai salah satu yang sah supaya terdapat tahap yang kukuh penerimaan yang cara yang mereka fikir dan rasa tertekan menyebabkan negeri-negeri yang boleh menjejaskan fungsi badan mereka.

Apabila sambungan yang ditubuhkan, mengajar mereka teknik bantu diri boleh ditawarkan. Apabila saya mengajar pesakit bagaimana untuk memohon diri EFT untuk sakit fizikal mereka, saya sentiasa bermula dengan pendekatan asas Chasing teknik Sakit itu saya telah membincangkan dalam artikel bulan lalu. Apabila ditunjukkan dan dilakukan di pejabat, dalam masa lima minit, kebanyakan pesakit akan mengalami beberapa melegakan gejala mereka. Saya biasanya mempunyai mereka melakukan ini di rumah setiap hari selama 5 hingga 10 minit sehingga lawatan mereka akan datang dan saya membenarkan tambahan 5 hingga 10 minit untuk arahan selanjutnya. Ia adalah dalam lawatan ini yang saya menjelaskan bahawa bekerja hanya pada gejala fizikal agak serupa dengan pertolongan cemas atau Band-Aid. Yang mendasari atau serentak dengan kesakitan atau simptom mereka mengalami, terdapat emosi biasanya negatif yang merumitkan pemulihan mereka. Saya menjelaskan bahawa dengan bekerja pada faktor-faktor mengekalkan, mereka lebih cenderung untuk mendapatkan keputusan yang lebih baik.

Real World Contoh

Diana adalah seorang juruelektrik yang saya bekerja dengan di pelbagai aduan sejak empat tahun yang lalu. Dia telah mengalami sakit bahu anterior betul yang saya dirawat dengan pelarasan, bekerja titik pencetus, ais / haba dan latihan selama tiga minggu, tetapi keadaannya bertambah baik hanya kira-kira 50%. Selepas pelarasan tulang belakang toraks beliau dan bahu, saya bertanya sama ada dia akan dibuka kepada pendekatan yang sedikit berbeza untuk melengkapkan kerja-kerja yang kami lakukan yang dia boleh lakukan sendiri di rumah. Saya telah disyaki dia akan terbuka kepadanya berdasarkan perbualan sebelum ini kita mempunyai kira-kira sifat penyembuhan.

Saya bertanya kepada beliau, di samping kesakitan fizikal, "bagaimana sakit bahu membuat anda rasa?" Beliau melaporkan bahawa ia membuatkan dia berasa sangat kecewa kerana ia tidak mendapat yang lebih baik cukup pantas dan yang biasanya dia menyembuhkan dengan cepat. Sebelum memulakan menoreh, saya mendapatkan beberapa maklumat. Pertama, saya bertanya kepada lokasi, kualiti dan intensiti tertentu sakit supaya dia dapat mengesan bagaimana dengan berkesan mengurangkan kekecewaan dia kita dapat mengurangkan kesakitan fizikal beliau. Beliau melaporkan bahawa ia adalah bahagian depan bahu kanannya, tajam dan menilainya 6 daripada 10 pada skala VAS. Kemudian, saya bertanya mengenai emosi yang berkaitan dengan kesakitan, yang dalam kes ini adalah perasaan kekecewaan. Saya bertanya kepadanya apa tahap intensiti kekecewaan dia rasa pada masa kini dan responnya adalah 7 daripada 10. Pada ketika itu, saya menunjukkan kepadanya mata kita kira-kira untuk memanfaatkan dan mengarahkan dia untuk ikut bersama-sama dengan saya dan mengulangi saya kata-kata dengan kuat.

Karate Chop atau Buka mata, Usus Kecil 3
Bahagian atas kepala, vesel yang mengawal (atau Du) 20
Inner brow- pundi kencing 2
Dahi luar - Pundi hempedu
Di bawah mata - Perut 2
Gabenor bibir atas (du) 26
Chin Point - Conception (atau Ren) 24
Tulang kolar - Buah Pinggang 27
Di bawah lengan / sisi Limpa chest- 21

Saya mula menoreh pusingan pertama dengan verbalisasi untuknya berikutan "Set-Up Phrase," pada masa yang sama menunjukkan untuk dia perlahan-lahan mengetuk ke atas beliau "Karate Chop" titik:

"Walaupun saya rasa semua kekecewaan ini kerana bahu saya tidak penyembuhan cukup pantas, saya secara mendalam dan benar-benar menerima diri sendiri."

"Walaupun saya rasa semua kekecewaan ini kerana bahu saya tidak penyembuhan cukup pantas, saya secara mendalam dan benar-benar menerima diri sendiri."

Walaupun saya rasa semua kekecewaan ini kerana bahu saya tidak penyembuhan cukup pantas, saya secara mendalam dan benar-benar menerima diri sendiri. "

Seterusnya, beliau diarahkan untuk memanfaatkan setiap lapan acupoints depan, dalam susunan yang dinyatakan di atas yang bermula dengan kemunculan Top Ketua Point, kira-kira 7 hingga 8 kali pada setiap mata manakala menyebut frasa Peringatan. The frasa Peringatan, untuk kesederhanaan demi, disimpan kepada versi yang dipendekkan daripada frasa Set-Up, seperti dalam "kekecewaan ini."

Selepas pusingan, beliau telah diminta untuk tahap 0-10 baru intensiti kekecewaan. Beliau berkata kekecewaan yang dirasai pasti kurang dan kini lebih seperti tiga. Kemudian saya bertanya kepadanya bagaimana tahap kesakitan bahunya lakukan dan dia terkejut bahawa ia telah menurun daripada enam kepada dua.

Saya kemudian meminta beliau untuk mula mengenal pasti semua perkara yang khusus tentang kesakitan bahunya yang membuat dia berasa kecewa, kerana mereka akan mendorong kerja rumah, dia akan melakukan antara lawatan. Saya menawarkannya beberapa soalan contoh dan senario bagi beliau untuk meneroka seperti, apabila anda rasa paling kecewa dengan sakit bahu anda? Adakah ia di tempat kerja, di rumah semasa bermain dengan anak-anak anda, semasa bekerja di taman? Berdasarkan sambutan beliau, saya membantu beliau mencipta berikut frasa set-up untuk memulakan dengan: "Walaupun saya berasa begitu kecewa apabila ia menyakitkan untuk mengangkat anak perempuan saya untuk memberi pelukan apabila saya pulang dari kerja, saya secara mendalam dan benar-benar menerima diri sendiri. " Dan, "Walaupun saya rasa semua kekecewaan ini apabila saya mendapat sakit yang tajam di bahu saya apabila saya mula tarik wayar di tempat kerja, saya secara mendalam dan benar-benar menerima diri sendiri."

Diana kembali minggu depan tersenyum apabila saya melihat dia duduk di atas meja menyesuaikan saya. Beliau melaporkan bahawa sakit bahu beliau kini hanya sakit membosankan sekali-sekala, hanya satu atau dua daripada 10 Dia memberitahu saya bahawa dia telah ditoreh setiap hari, sebenarnya dua kali sehari, kerana dia perasan berapa banyak pelepasan ia menawarkan beliau dan bahawa suaminya telah berkata lebih-lebih lagi marah dan tertekan dia minggu lepas. Katanya, dia menyedari betapa banyak kekecewaan tidak mendapatkan yang lebih baik secepat dia telah dijangka telah membuat dia supaya menegaskan bahawa dia kini tahu dia telah memburukkan lagi keadaan dirinya lebih jauh lagi.

Pesakit-pesakit tekanan rasa tentang keadaan mereka, sama ada kekecewaan yang tidak sembuh dengan cepat, atau perasaan yang berkaitan dengan punca keadaan mereka, iaitu kebencian pada pemandu lain yang melanda kereta mereka; semua ini punca tekanan dan lain-lain boleh mempunyai pengaruh yang kuat ke atas kadar penyembuhan pesakit pengalaman kerana kami bekerja dengan mereka.

Artikel ini ditulis oleh Craig Weiner, DC. Ia pada asalnya ditulis untuk Chiropractic Inisghts dan telah dikemaskini untuk Artikel Ezine.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar