Rabu, 04 November 2015

The Cara Terbaik untuk Mencegah, Meningkatkan dan Penyembuhan Keletihan yang Kronik Secara semulajadi

The Cara Terbaik untuk Mencegah, Meningkatkan dan Penyembuhan Keletihan yang Kronik Secara semulajadi

Sindrom Keletihan yang Kronik (CFS) ditakrifkan oleh hangat keletihan, tidak lega dengan berehat, dan sekurang-kurangnya empat daripada gejala berikut untuk sekurang-kurangnya enam bulan:

Impaired ingatan jangka pendek tumpuan, yang ketara memberi kesan kepada aktiviti biasa
Sakit tekak
Nodus limfa Tender di leher atau ketiak
Sakit otot atau sakit di beberapa sendi tanpa bengkak sendi atau kemerahan
Permulaan baru sakit kepala
Tidur yang lena
Kemalasan umum berikut melakukan senaman fizikal yang berlangsung selama lebih daripada 24 jam
Pusat Kawalan Penyakit diiktiraf secara rasmi keadaan ini pada tahun 1988. sindrom keletihan kronik adalah lebih biasa di kalangan wanita berbanding lelaki, dan majoriti pesakit adalah dalam tiga puluhan mereka.

Apa Punca Sindrom Kelesuan Kronik?

Punca sindrom keletihan kronik adalah tidak diketahui dan tidak ada ujian makmal tertentu untuk mendiagnosis keadaan ini. Sesetengah pengamal holistik percaya bahawa punca sindrom keletihan kronik adalah berjangkit. Lain percaya bahawa pelbagai faktor menggalakkan pembangunan keletihan kronik, termasuk:

Kekurangan pemakanan
Ketoksikan daripada persekitaran, makanan, dan ubat-ubatan
Tekanan
Ketidakseimbangan hormon, terutama tiroid dan adrenal
Fungsi imun diturunkan
Bakteria, virus, atau jangkitan kulat
Ramai orang dengan sindrom keletihan kronik mempunyai sejarah kelenjar adrenal letih dan menghasilkan jumlah yang rendah kortisol dan hormon adrenal lain. Sesetengah pakar holistik juga mendapati insiden yang tinggi jangkitan Candida yis, sindrom usus bocor, makanan dan sensitiviti alam sekitar dan ketoksikan hati.

Keletihan kronik adalah diagnosis pengecualian, yang bermaksud bahawa ia hanya dipertimbangkan selepas keadaan perubatan lain telah dikesampingkan.

Sindrom keletihan kronik kadang-kadang boleh menjadi keliru dengan syarat-syarat berikut yang juga menyebabkan keletihan. Ini termasuk:

Anemia
Alahan
Kandidiasis
Kekurangan adrenal
Hipotiroidisme
Hipoglisemia
Jangkitan
Sleep Apnea
Hepatitis B & C
Hypotension orthostatic
SLE
Narcolepsy
Cancer
Teruk Obesiti
Sindrom Cushing
Keletihan adrenal
Penyalahgunaan Bahan
Kebimbangan umum
Dementia
Schizophrenia
Kemurungan
Rawatan holistik yang berjaya untuk keletihan kronik

Ujian holistik

Dalam usaha untuk membantu menentukan faktor-faktor pendasar menyumbang kepada CFS, beberapa ujian sering dijalankan, termasuk mikroskop darkfield darah, pemeriksaan electrodermal, analisis najis, unrinalysis, ujian darah, analisis rambut, profil detoksifikasi hati, ujian tekanan adrenal, analisis pemakanan, Profil antioksidan.

Gaya hidup dan alam sekitar

Membangunkan kesihatan tabiat tidur. Cuba untuk mendapatkan untuk mewujudkan tidur biasa. Senaman pemulihan lembut seperti tai chi, berenang, yoga, dan berjalan kaki adalah penting, walaupun ramai orang mungkin tidak merasa seperti itu. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa dua pertiga daripada orang-orang yang kronik sindrom keletihan manfaat daripada senaman, walaupun ia adalah penting untuk tidak keterlaluan.

Diet

Detox dan diet pembersihan selama satu hingga tiga minggu. Elakkan semua makanan dan bahan kimia yang mungkin semakin teruk gejala. Gandum, susu, jagung, produk gluten yang mengandungi (rai, oat, dan lain-lain), gula, dan makanan diperam adalah beberapa sensitiviti makanan yang paling biasa. Selepas diet pembersihan, makanan yang dikecualikan sering diperkenalkan semula ke dalam diet secara sistematik untuk mengenal pasti apa-apa makanan teruk. Bagi pesakit CFS dengan kandidiasis, semua jenis: gula, termasuk produk susu dan buah-buahan, harus dielakkan. Kafein, alkohol, dan karbohidrat ditapis seperti tepung putih dan beras putih harus dielakkan.

Perubatan Ayurveda

Pendekatan Ayurveda tipikal mungkin untuk meningkatkan penghadaman, menghilangkan toksin. Menggunakan program detox dan pembersihan untuk membersihkan toksin. Herba Ayurveda termasuk Ashwagandha, Amla, bala, Triphala, dan lomatium, yang digabungkan mengikut dosha pesakit, atau jenis perlembagaan. The dosha Vata adalah mudah terdedah kepada keletihan kronik.

Supplements & Vitamins

Probiotik

Bakteria baik dapat meningkatkan pencernaan dan mengembalikan keseimbangan mikrob yang sihat dalam usus. Dos biasa adalah 1-2 kapsul dua hingga tiga kali sehari, diambil semasa perut kosong.

Enzim pencernaan

Enzim pankreas atau sayur-sayuran yang diperolehi boleh membekalkan badan anda dengan enzim tambahan untuk mencerna lemak, protein, dan karbohidrat. Produk berbeza - ada yang mengandungi laktase untuk menghadam susu, yang lain mengandungi asid hidroklorik untuk membantu perut, dan yang lain mengandungi lembu hempedu untuk membantu dengan pengemulsian dan pencernaan lemak. Satu dos biasa adalah 1-2 kapsul dengan makanan.

Vitamin C

Vitamin C membantu dengan sistem imun, diperlukan untuk fungsi kelenjar adrenal yang sihat, dan membantu detoksifikasi hati.

Magnesium

Magnesium terlibat lebih daripada tiga ratus tindak balas enzim dalam badan. Ia didapati dalam sayur-sayuran berdaun hijau dan bijirin penuh. Magnesium adalah penting untuk pengeluaran tenaga, fungsi otot, pengaliran saraf, dan kesihatan tulang. Orang dengan sindrom keletihan kronik sering mempunyai kekurangan magnesium. Sesetengah orang mendapati bahawa adalah meningkatkan tenaga, emosi, dan mengurangkan kesakitan.

Koenzim Q10

Koenzim Q10 adalah diperlukan untuk pengeluaran tenaga dan fungsi sel. Ia juga membantu dengan pembaikan dan penyelenggaraan tisu. Dos yang biasa adalah 60 hingga 100 miligram setiap hari.

NADH (Nicotinamide Adenine Dinucleotide)

NADH adalah bahan kimia semula jadi yang memainkan peranan penting dalam pengeluaran tenaga selular. Dalam bentuk tambahan, NADH telah digunakan untuk meningkatkan tenaga dalam atlet dan pada individu dengan keletihan kronik. Dalam satu kajian awal, 26 orang telah diberi 10 mg NADH untuk tempoh empat minggu. Ada pula menunjukkan penurunan ketara dalam gejala semasa rawatan NADH berbanding dengan plasebo.

Carnitine

Carnitine digunakan oleh badan untuk menukar asid lemak kepada tenaga. Beberapa kajian telah mendapati penurunan kadar carnitine pada orang dengan CFS. Walau bagaimanapun, lebih banyak kajian diperlukan dalam bidang ini.

Sokongan adrenal

Orang dengan sindrom keletihan kronik sering mempunyai keletihan adrenal atau kelemahan. Makanan tambahan yang Menguatkan kelenjar adrenal adalah:

Licorice makanan tambahan herba: DGL adalah satu bentuk likuoris yang tidak akan menjejaskan tahap aldosterone dalam badan, yang digunakan untuk orang yang mempunyai tekanan darah tinggi
Ginseng Siberia
Makanan tambahan kelenjar adrenal
Vitamin C
Asid Pantothenic (B5)
Tamadun primitif dan kuno bergantung kepada herba untuk penyembuhan, seperti yang dilakukan oleh banyak budaya kontemporari di seluruh dunia. Malah, Pertubuhan Kesihatan Sedunia menganggarkan bahawa 80% daripada penduduk dunia terus menggunakan terapi tradisional, bahagian-bahagian utama yang berasal dari tumbuh-tumbuhan.

Ingat, jika anda mengambil ubat-ubatan lain, menahan diri daripada mengambil makanan tambahan herba tanpa memeriksa dengan doktor anda. Makanan tambahan herba dan over-the-kaunter ubat-ubatan atau ubat-ubatan preskripsi boleh bergabung untuk menyebabkan kesan sampingan yang buruk. Hanya kerana makanan tambahan herba diekstrak daripada, sumber "semula jadi" tidak menyebabkan apa-apa kurang kuat daripada sebarang bahan kimia lain yang mungkin menelan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar