Rabu, 04 November 2015

Genetik dan Ujian Keturunan

Genetik dan Ujian Keturunan

Pemeriksaan variasi DNA boleh mendedahkan leluhur individu, keturunan, dan juga akar dan asal keluarga. Di samping itu, berasaskan DNA ujian keturunan boleh mendedahkan sambungan yang telah hilang melalui masa kerana kegagalan dokumentasi, kesilapan dalam rakaman, atau kekurangan sejarah lisan atau bertulis. Contoh tertentu variasi genetik sering dihantar kepada individu-individu daripada latar belakang tertentu. Ini lebih berkait rapat dua orang, keluarga, atau populaces berada di dalam genetik, lebih banyak contoh variasi mereka biasanya memberikan dan berkongsi, dengan itu mewujudkan sambungan.

Tiga jenis ujian keturunan genetik yang biasa digunakan bagi keturunan: Ujian Y kromosom, Ujian DNA Mitokondria dan STR (Autosomal) Ujian DNA.

Y Ujian Kromosom

Variasi dalam kromosom Y diluluskan SAHAJA dari bapa kepada kanak-kanak. Ujian ini boleh digunakan dengan berkesan untuk menyiasat keturunan selaras lelaki serta-merta, tetapi semata-mata dalam keturunan lelaki, lulus dari satu lelaki ke seterusnya. Y ujian kromosom mesti dilakukan pada lelaki dalam cahaya hakikat bahawa perempuan tidak mempunyai kromosom Y. Dalam beberapa kes, perempuan tertarik dengan jenis ini ujian genetik memilih lelaki yang berkaitan berkenaan dengan mempunyai ujian ini dilakukan. Biasanya, ia adalah induk jantan kanak-kanak. Sejak kromosom Y diturunkan dalam cara yang sama seperti nama-nama keluarga dalam masyarakat banyak, Y ujian kromosom kerap digunakan untuk memeriksa barisan bapa, sebagai contoh, dan sama ada dua keluarga yang mempunyai nama keluarga yang sama disambungkan. Y Ujian Kromosom boleh mengesan beberapa generasi, tetapi adalah terhad kerana ia hanya menyediakan maklumat genetik lelaki untuk sebelah bapa keluarga.

Ujian DNA mitokondria

Ini jenis ujian mengiktiraf variasi genetik dalam DNA mitokondria. Walaupun fakta bahawa kebanyakan DNA dibundel dalam kromosom dalam teras sel, struktur sel dipanggil mitokondria juga mempunyai ukuran sedikit DNA mereka sendiri (dikenali sebagai DNA mitokondria). Kedua-dua lelaki dan perempuan mempunyai DNA mitokondria, yang diwarisi dari ibu-ibu, atau sebelah wanita, jadi ini jenis ujian mungkin digunakan mengikut jantina sama ada, tetapi hanya memberikan maklumat mengenai pihak perempuan persamaan genetik. Ujian ini memberikan data tentang garis keturunan perempuan terdekat. Ujian DNA mitokondria mungkin berfungsi untuk sejarah keluarga atas alasan ia dapat menyelamatkan data mengenai leluhur wanita yang mungkin hilang dari rekod yang ada dalam cahaya hakikat bahawa nama keluarga sering diturunkan dari keturunan lelaki. Seperti Y ujian kromosom, Mitokondria ujian DNA boleh mengesan agak jauh ke belakang terbatas masa, tetapi ia gagal untuk memberikan pihak lelaki persamaan genetik.

STR (Autosomal) Ujian DNA

Ujian DNA Autosomal dijalankan untuk mendapatkan akses kepada penanda autosomal STR yang diturunkan dari kedua-dua ibu bapa dan termasuk keturunan lelaki dan perempuan daripada kedua-dua ibu bapa. Ini membolehkan doktor untuk menggunakan aplikasi seperti pangkalan data perjumpaan DNA untuk menyerlahkan kewujudan ahli keluarga terdekat. Pengguna yang memohon ujian ini boleh mengesahkan perlawanan antara keluarga terdekat, seperti bapa-bapa, ibu-ibu, anak lelaki, anak perempuan, adik-beradik penuh, dan / atau separuh adik-beradik. Perlawanan juga boleh dibuat kepada ibu saudara, bapa saudara, anak saudara perempuan / anak saudara dan nenek / datuk.

Ujian Autosomal DNA digunakan secara meluas kerana ketepatan, kecekapan, dan keupayaan untuk membezakan antara saudara terdekat dan saudara-mara yang jauh. Di samping itu, kesan kedua-dua belah keturunan. Ia menyediakan perlindungan penuh bagi DNA Keturunan Testing. Had sahaja ujian adalah keupayaan berpotensi untuk mengenal pasti perlawanan antara ahli-ahli keluarga terdekat hilang dalam generasi ini pada masa lalu dan bahawa maklumat itu tidak adalah seks tertentu, yang bermaksud bahawa keterangan semua gen boleh didapati, tetapi ia tidak diasingkan oleh seks seperti yang Kromosom Y dan Ujian DNA Mitokondria. Jika anda sedang mencari untuk dipadankan dengan sepupu kedua atau ibu saudara yang besar dari generasi pada masa lalu, ujian yang berkenaan tidak berjaya. Kedua-dua lelaki dan wanita mempunyai Autosomal DNA, yang bermakna sesiapa sahaja layak untuk ini bentuk ujian DNA dan bahawa ia menyediakan data pada semua pihak keluarga

Single Nucleotide Polymorphism Testing.

Ujian ini menilai sejumlah besar variasi (polimorfisme nukleotida tunggal atau yang SNP) ke atas keseluruhan genom individu. Kesan adalah berbeza dengan orang-orang individu lain yang mengambil ujian, untuk memberi penilaian terhadap latar belakang etnik seseorang individu. Ujian Thees tidak menggunakan rekod forensik seperti ujian yang dinyatakan sebelum ini, tetapi bergantung kepada saiz pangkalan data yang terkandung. Kes di titik, contoh ini SNP boleh menunjukkan bahawa keturunan seseorang individu adalah lebih kurang 50 peratus Afrika, 25 peratus Eropah, 20 peratus Asia, dan 5 peratus kabur. Genealogists menggunakan ulangan ini atas alasan bahawa Y kromosom dan ujian DNA mitokondria hasil, yang bercakap dengan hanya garis tunggal diwarisi, tidak menangkap latar belakang etnik umum diri yang satu. Ujian SNP dan Autosomal DNA kini diiktiraf sebagai ujian yang paling komprehensif yang terdapat.

Ujian keturunan genetik yang ditawarkan oleh beberapa organisasi dan persatuan. Kebanyakan organisasi menyediakan perbincangan dalam talian dan alat-alat pentadbiran yang berbeza untuk membenarkan individu-individu yang telah diuji untuk membincangkan keputusan dengan orang lain, dan ini boleh membenarkan seseorang untuk mendedahkan hubungan kabur hilang lama dahulu. Pada skala yang lebih besar, yang disatukan genetik hasil ujian keturunan, dari pelbagai individu, mungkin digunakan oleh penyelidik untuk menyiasat latar belakang sejarah populaces kerana mereka muncul, bergerak, dan dicampur dengan lain-lain kaum dan penduduk tempatan. Peta, ringkasan, papan perbincangan, dan profil genetik mekanisme yang hebat untuk mentafsir dan berkongsi keputusan ujian keturunan berasaskan DNA.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar