Rabu, 04 November 2015

Menenangkan Kortisol anda

Menenangkan Kortisol anda

Menurut kajian penyelidikan yang dijalankan di Universiti VU di Belanda, terdapat hubungan langsung antara tahap kortisol tinggi dan penyakit jantung. Kajian menunjukkan bahawa kortisol yang tinggi boleh menyebabkan sebanyak peningkatan lima kali ganda dalam risiko serangan jantung dan strok.

Kortisol adalah hormon tekanan utama, yang dikeluarkan dari kelenjar adrenal. Kortisol memberikan kita pecah tenaga pada siang hari, dan pada masa tekanan. Ia juga bertindak sebagai yang kuat anti-radang. Tidak dikawal, bagaimanapun, kortisol boleh mendatangkan malapetaka pada badan dan minda.

Mencetuskan kortisol amat mudah untuk dilakukan. Menonton berita, terperangkap dalam lalu lintas, bertengkar dengan pasangan, atau bimbang tentang kewangan, adalah cara-cara di mana anda mungkin akan mencetuskan pelepasan kortisol. Tabiat pemakanan yang tidak sihat juga boleh menyebabkan kortisol.

Pengaktifan jangka panjang sistem tekanan tindak balas badan anda menyebabkan pendedahan berlebihan kepada kortisol dan hormon tekanan lain. Ini boleh mengganggu proses badan yang normal. Berterusan kortisol tinggi mendedahkan anda kepada risiko yang tinggi untuk pelbagai masalah kesihatan, termasuk:

Kebimbangan
Kemurungan
Penghadaman Impaired
Penyakit jantung
Insomnia
Berat Badan
Memori Impaired dan Fokus
Dalam usaha untuk menenangkan kortisol anda, ia adalah penting untuk mematikannya - kerap.
Dengan gembira, terdapat beberapa cara anda boleh menenangkan kortisol anda, termasuk kedua-dua perubahan diet dan gaya hidup:

Menghilangkan makanan dan bahan-bahan yang mencetuskan kortisol. Ini termasuk - karbohidrat ditapis, gula, alkohol, kafein, dan aspartame.

Tingkatkan makanan anti-radang. Keradangan mencetus pengeluaran kortisol. Makanan anti-radang termasuk: sayur-sayuran, buah-buahan rendah gula, makanan omega-3 yang kaya, makanan probiotik, dan rempah seperti halia dan kunyit.

Meningkatkan pengambilan vitamin C. Vitamin C telah terbukti untuk mengurangkan kortisol. Makanan Vitamin-C yang kaya termasuk limau, buah dan lada. Makanan tambahan boleh memberi manfaat juga.

Makan diet tinggi serat. Fiber membantu gula dalam darah kira-kira. Pancang gula darah menyumbang kepada tahap kortisol yang lebih tinggi. Selain itu, diet tinggi serat menyumbang kepada keseimbangan hormon yang sihat. Pilih bijirin penuh lebih diproses, bijirin halus.

Mengamalkan aktiviti tekanan melegakan, setiap hari - Terdapat banyak aktiviti tekanan melegakan berkesan. Ini termasuk: Yoga, Pernafasan Deep, Berjalan, Meditasi, Qi Gong, Tai Chi, Urut, Reiki, EFT menoreh, Kolam, Mandi, Muzik, Seni, dan banyak lagi. Buat amalan harian anda sendiri.

Menghapuskan tekanan yang tidak perlu - Matikan peranti elektronik, kerap. Memantau penggunaan media anda. Menahan diri daripada kebimbangan yang tidak perlu dan hujah. Meminta bantuan apabila anda memerlukannya. Mencari jalan untuk mewujudkan persekitaran yang damai dan menyenangkan untuk diri sendiri.

Ada banyak yang boleh anda lakukan untuk melegakan tekanan. Oleh menenangkan kortisol anda, anda akan menyokong badan sihat, fikiran, dan hati yang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar